Przejdź do głównej zawartości

Przyczyną silnego iskrzenia na komutatorze jest

Odp: niewłaściwy dobór szczotek\


  • oczyszczenie komutatora
Obsługa rozrusznika polega głównie na utrzymywaniu go w czystości, Rozrusznik smarowaniu i sprawdzaniu jego części. Zanieczyszczeniu ulega przede wszystkim komutator, wskutek przenikania kurzu i gromadzenia się pyłu węglowego ze startych szczotek. Wszelkie drobne zanieczyszczenia usuwa się przedmuchując komutator sprężonym powietrzem, r». pompka do ogumienia. Przystępując do czyszczenia komutatora należy zdjąć metalową opaskę. (transport ponadnormatywny czyli ogrodzenia dla koni)

Przed przystąpieniem do obsługi rozrusznika wbudowanego w samochodzie należy odłączyć przewód masowy akumulatora, aby uniknąć ewentualnych zwarć. Styki rozrusznika nieznacznie opalone wyrównuje się pilnikiem gładzikiem, a zużyte wymienia. [więcej w: wynajem busów warszawa, inhibitor korozji, wynajem autokarów Kraków ]

Czyszczenie komutatora. W razie zauważenia większych zanieczyszczeń, których nie można usunąć przez przedmuchanie, należy drewniany klocek o szerokości komutatora owinąć szmatką zwilżoną w nafcie i docisnąć do komutatora podczas jego obrotów. Do zwilżania szmaty nie wolno używać benzyny, gdyż w razie zaiskrzenia mogłoby to spowodować pożar.

Niewielkie opalenie komutatora można usunąć za pomocą oszlifowania go. W tym celu drewniany klocek trzeba owinąć drobnoziarnistym, szklanym papierem ściernym i oszlifować nim komutator podczas jego obrotów. Nie należy używać płótna ściernego pokrytego korundem, gdyż pył korundowy po przedostaniu się między działki może powodować zwarcia.

Po oszlifowaniu komutatora należy go dokładnie przedmuchać sprężonym powietrzem.

Wymiana szczotek. Co ok. 30 000 km należy sprawdzać, czy szczotki są odpowiednio długie i mocno dociśnięte do komutatora oraz czy swobodnie poruszają się w swoich szczotkotrzymaczach. Szczotki zużyte, tzn. zbyt krótkie, należy wymienić na nowe. Nowe szczotki powinny mieć taką samą twardość, jak szczotki oryginalne. Zbyt miękkie szczotki szybko się zużywają, natomiast zbyt twarde powodują przyspieszone ścieranie komutatora.
  • przetoczenie komutatora
Aby silniki sprawnie pracowały, należy je odpowiednio konserwować i utrzymywać w czystości, a w razie stwierdzenia niedokładności w pracy silnika należy go wyłączyć i zbadać przyczynę niedokładności.


W silnikach prądu stałego największej opieki wymaga komutator. Powinien on być zawsze czysty, a więc nie może być pokryty pyłem metalu lub węgla, który zmieszany z ewentualnie kapiącym na komutator olejem powoduje silne iskrzenie. Komutator można oczyścić, przytykając do niego kawałek drewna pokryty suchą szmatą lub płótnem albo papierem ściernym. Drewno powinno mieć wklęsłość dostosowaną do średnicy komutatora. Izolacja między wycinkowa komutatora musi być wgłębiona ok, 1 mm pod powierzchnię komutatora. Jeżeli wskutek ścierania się tej powierzchni izolacja zacznie się z nią równać, należy izolację starannie wyskrobać specjalnym narzędziem o grubości dostosowanej do grubości izolacji między wycinkowej (patrz rys. 14-6). Mniejsze nierówności komutatora wyrównujemy w czasie pracy silnika przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego, przyciskanego do gładzonej powierzchni’. Natomiast większe nierówności usuwamy przez przetoczenie komutatora. Przy przetaczaniu należy uważać, aby zbytnio nie osłabić komutatora przez zbyt duże ścinanie wycinków. Po przetoczeniu komutatora należy usunąć izolację międzywycinkową w sposób podany powyżej.

Pierścienie ślizgowe należy również utrzymywać w czystości przecierając je czystą suchą szmatką i lekko smarując czystą wazeliną. Jeśli to nie pomaga, konieczne jest przeszlifowanie pierścieni drobnoziarnistym płótnem lub papierem ściernym.

Źródło: www.kwalifikacjewzawodzie.pl