Przejdź do głównej zawartości

W trójfazowym silniku asynchronicznym klatkowym, w którym wyprowadzone są na tabliczkę zaciskową końcówki : Ul , U2, VI , V2, Wl , W2 uzwojeń stojana, a na korpusie znajduje się zacisk PE, pomiary rezystancji izolacji należy wykonać między zaciskami

U1 i V1, U1 i W1, V1 i W1 oraz między U1, V1, W1 a korpusem silnika




 6.1. Badania diagnostyczne układu izolacyjnego napięciem stałym
      6.1.1. Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych o napięciu znamionowym do 1 kV
      Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników wykonuje się po wyłączeniu zasilania, odłączeniu przewodów zasilających i urządzeń pomocniczych. Temperatura izolacji w czasie pomiaru powinna być ≥ 10 0C. Dla pomiarów wykonywanych przed rozruchem maszyn zainstalowanych w pomieszczeniach, po ich postoju dłuższym niż 7 dni, można przyjąć, że temperatura jest równa temperaturze powietrza w pomieszczeniu.
      Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz urządzeń pomocniczych wykonuje się miernikami izolacji (megaomomierzami) o napięciu znamionowym probierczym:
      - 500 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe do 500 V,
      - 1000 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe większe od 500 do 1000 V.
      Przed przystąpieniem do pomiaru badane uzwojenie należy uziemić na okres 1 minuty.
      1) Rezystancja izolacji uzwojeń stojana silnika indukcyjnego trójfazowego,
      Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silnika trójfazowego należy wykonać:
      a) przy zwartych na czas pomiaru, początkach uzwojeń U1,V1,W1, a przewodem ochronnym przyłączonym do metalowej
          obudowy silnika. Jeżeli w wyniku pomiaru stwierdzono zaniżoną rezystancję izolacji - poniżej wartości dopuszczalnej -
          wówczas należy zmierzyć rezystancję izolacji osobno każdego uzwojenia U1, V1 i W1 do przewodu ochronnego PE, 
          w celu ustalenia, które z badanych uzwojeń posiada zaniżoną rezystancję izolacji, czyli: U1-PE, V1-PE, W1-PE 
          przy pozostałych zwartych i uziemionych;
      b) między poszczególnymi uzwojeniami, czyli: U1-V1, U1-W1, V1-W1.
      2) Rezystancja izolacji uzwojeń wirnika silnika trójfazowego pierścieniowego.
      Uzwojenie trzech faz wirnika silnika pierścieniowego traktuje się jako jedno uzwojenie. Należy wykonać jeden pomiar między uzwojeniem a masą wirnika, przy podniesionych szczotkach.
      Wskazania miernika należy odczytać po upływie 1 minuty od chwili podania napięcia pomiarowego.
      Po wykonaniu pomiaru rezystancji izolacji badane uzwojenie stojana silnika należy rozładować przez co najmniej czas trwania pomiaru.
      Uzyskane w czasie pomiarów wyniki rezystancji izolacji uzwojeń silnika należy przeliczyć do temperatury odniesienia 20oC, według wzoru:
R20 = K20∙ Rs
      gdzie:
      Rs - rezystancja izolacji uzwojenia silnika zmierzona w temperaturze innej niż temperatura odniesienia, w MΩ,
      R20 - rezystancja izolacji uzwojenia silnika po przeliczeniu do temperatury odniesienia, w MΩ,
      K20 - współczynnik przeliczeniowy podany w tablicy 5.
Tablica 5. Współczynniki przeliczeniowe K20 dla rezystancji izolacji uzwojeń silników
      3) Ocena wyników pomiarów
      Zmierzone wartości rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych uznaje się za pozytywne, jeżeli:
      1) dla silników I grupy o mocy większej niż 250 kW:
          a) rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 75 oC, zmierzona po upływie 60 s od chwili rozpoczęcia pomiaru,
              jest nie mniejsza od 1 MΩ na 1 kV napięcia znamionowego uzwojenia,
          b) rezystancja izolacji wirnika silnika asynchronicznego przy temperaturze 75 oC jest nie mniejsza niż 0,5 MΩ;
      2) dla silników asynchronicznych:
          - II grupy o mocy od 50 kW do 250 kW o napięciu znamionowym 1 kV i niższym,
          - III grupy o mocy poniżej 50 kW, ale nie mniej niż 5,5 kW,
          - IV grupy o mocy poniżej 5,5 kW,
            rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 20 oC i wyższej nie powinna być mniejsza niż 5 MΩ.

Źródło: www.kwalifikacjewzawodzie.pl