W trójfazowym silniku asynchronicznym klatkowym, w którym wyprowadzone są na tabliczkę zaciskową końcówki : Ul , U2, VI , V2, Wl , W2 uzwojeń stojana, a na korpusie znajduje się zacisk PE, pomiary rezystancji izolacji należy wykonać między zaciskami
U1 i V1, U1 i W1, V1 i W1 oraz między U1, V1, W1 a korpusem silnika
6.1. Badania diagnostyczne układu izolacyjnego napięciem stałym
6.1.1. Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych o napięciu znamionowym do 1 kV
Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników wykonuje się po wyłączeniu zasilania, odłączeniu przewodów zasilających i urządzeń pomocniczych. Temperatura izolacji w czasie pomiaru powinna być ≥ 10 0C. Dla pomiarów wykonywanych przed rozruchem maszyn zainstalowanych w pomieszczeniach, po ich postoju dłuższym niż 7 dni, można przyjąć, że temperatura jest równa temperaturze powietrza w pomieszczeniu.
6.1.1. Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych o napięciu znamionowym do 1 kV
Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników wykonuje się po wyłączeniu zasilania, odłączeniu przewodów zasilających i urządzeń pomocniczych. Temperatura izolacji w czasie pomiaru powinna być ≥ 10 0C. Dla pomiarów wykonywanych przed rozruchem maszyn zainstalowanych w pomieszczeniach, po ich postoju dłuższym niż 7 dni, można przyjąć, że temperatura jest równa temperaturze powietrza w pomieszczeniu.
Pomiary rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz urządzeń pomocniczych wykonuje się miernikami izolacji (megaomomierzami) o napięciu znamionowym probierczym:
- 500 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe do 500 V,
- 1000 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe większe od 500 do 1000 V.
- 500 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe do 500 V,
- 1000 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe większe od 500 do 1000 V.
Przed przystąpieniem do pomiaru badane uzwojenie należy uziemić na okres 1 minuty.
1) Rezystancja izolacji uzwojeń stojana silnika indukcyjnego trójfazowego,
Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silnika trójfazowego należy wykonać:
a) przy zwartych na czas pomiaru, początkach uzwojeń U1,V1,W1, a przewodem ochronnym przyłączonym do metalowej
obudowy silnika. Jeżeli w wyniku pomiaru stwierdzono zaniżoną rezystancję izolacji - poniżej wartości dopuszczalnej -
wówczas należy zmierzyć rezystancję izolacji osobno każdego uzwojenia U1, V1 i W1 do przewodu ochronnego PE, w celu ustalenia, które z badanych uzwojeń posiada zaniżoną rezystancję izolacji, czyli: U1-PE, V1-PE, W1-PE
przy pozostałych zwartych i uziemionych;
b) między poszczególnymi uzwojeniami, czyli: U1-V1, U1-W1, V1-W1.
2) Rezystancja izolacji uzwojeń wirnika silnika trójfazowego pierścieniowego.
Uzwojenie trzech faz wirnika silnika pierścieniowego traktuje się jako jedno uzwojenie. Należy wykonać jeden pomiar między uzwojeniem a masą wirnika, przy podniesionych szczotkach.
Wskazania miernika należy odczytać po upływie 1 minuty od chwili podania napięcia pomiarowego.
Po wykonaniu pomiaru rezystancji izolacji badane uzwojenie stojana silnika należy rozładować przez co najmniej czas trwania pomiaru.
Uzwojenie trzech faz wirnika silnika pierścieniowego traktuje się jako jedno uzwojenie. Należy wykonać jeden pomiar między uzwojeniem a masą wirnika, przy podniesionych szczotkach.
Wskazania miernika należy odczytać po upływie 1 minuty od chwili podania napięcia pomiarowego.
Po wykonaniu pomiaru rezystancji izolacji badane uzwojenie stojana silnika należy rozładować przez co najmniej czas trwania pomiaru.
Uzyskane w czasie pomiarów wyniki rezystancji izolacji uzwojeń silnika należy przeliczyć do temperatury odniesienia 20oC, według wzoru:
R20 = K20∙ Rs
gdzie:
Rs - rezystancja izolacji uzwojenia silnika zmierzona w temperaturze innej niż temperatura odniesienia, w MΩ,
R20 - rezystancja izolacji uzwojenia silnika po przeliczeniu do temperatury odniesienia, w MΩ,
K20 - współczynnik przeliczeniowy podany w tablicy 5.
Rs - rezystancja izolacji uzwojenia silnika zmierzona w temperaturze innej niż temperatura odniesienia, w MΩ,
R20 - rezystancja izolacji uzwojenia silnika po przeliczeniu do temperatury odniesienia, w MΩ,
K20 - współczynnik przeliczeniowy podany w tablicy 5.
Tablica 5. Współczynniki przeliczeniowe K20 dla rezystancji izolacji uzwojeń silników
3) Ocena wyników pomiarów
Zmierzone wartości rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych uznaje się za pozytywne, jeżeli:
1) dla silników I grupy o mocy większej niż 250 kW:
a) rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 75 oC, zmierzona po upływie 60 s od chwili rozpoczęcia pomiaru,
jest nie mniejsza od 1 MΩ na 1 kV napięcia znamionowego uzwojenia,
b) rezystancja izolacji wirnika silnika asynchronicznego przy temperaturze 75 oC jest nie mniejsza niż 0,5 MΩ;
2) dla silników asynchronicznych:
- II grupy o mocy od 50 kW do 250 kW o napięciu znamionowym 1 kV i niższym,
- III grupy o mocy poniżej 50 kW, ale nie mniej niż 5,5 kW,
- IV grupy o mocy poniżej 5,5 kW,
rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 20 oC i wyższej nie powinna być mniejsza niż 5 MΩ.
Zmierzone wartości rezystancji izolacji uzwojeń silników asynchronicznych uznaje się za pozytywne, jeżeli:
1) dla silników I grupy o mocy większej niż 250 kW:
a) rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 75 oC, zmierzona po upływie 60 s od chwili rozpoczęcia pomiaru,
jest nie mniejsza od 1 MΩ na 1 kV napięcia znamionowego uzwojenia,
b) rezystancja izolacji wirnika silnika asynchronicznego przy temperaturze 75 oC jest nie mniejsza niż 0,5 MΩ;
2) dla silników asynchronicznych:
- II grupy o mocy od 50 kW do 250 kW o napięciu znamionowym 1 kV i niższym,
- III grupy o mocy poniżej 50 kW, ale nie mniej niż 5,5 kW,
- IV grupy o mocy poniżej 5,5 kW,
rezystancja izolacji uzwojeń przy temperaturze 20 oC i wyższej nie powinna być mniejsza niż 5 MΩ.
Źródło: www.kwalifikacjewzawodzie.pl