Podstawową wadą silnika jednofazowego jest brak momentu rozruchowego. Moment rozruchowy może powstać gdy istnieje strumień wirujący. Natomiast pole wirujące może powstać jeżeli istnieje przesunięcie zwojów w przestrzeni i są one zasilane prądami przesuniętymi w fazie. Aby spełnić ten warunek, w silnikach tego typu prócz uzwojenia głównego, stosuje się uzwojenie pomocnicze o dużej rezystancji albo do obwodu tego uzwojenia dołącza się kondensator. Uzwojenie pomocnicze o zwiększonej rezystancji może być dołączone tylko podczas rozruchu, dlatego nazywa się je uzwojeniem rozruchowym. Uzwojenie pomocnicze z kondensatorem może być dołączone
na czas rozruchu (tzw. kondensator rozruchowy) lub może pracować z uzwojeniem głównym (tzw. kondensator pracy).
na czas rozruchu (tzw. kondensator rozruchowy) lub może pracować z uzwojeniem głównym (tzw. kondensator pracy).

Silnik z kondensatorem pracy jest obecnie powszechnie stosowany z uwagi na swoje lepsze właściwości niż silniki z uzwojeniem rezystancyjnym.
Uzwojenie pomocnicze rozruchowe rezystancyjne lub kondensatorowe musi być odłączone po rozruchu silnika. Realizuje się to za pomocą:
Uzwojenie pomocnicze rozruchowe rezystancyjne lub kondensatorowe musi być odłączone po rozruchu silnika. Realizuje się to za pomocą:
Teraz przejdźmy do praktycznych rzeczy. Po odkręceniu dekla z tabliczki zaciskowej silnika, na drugiej stronie powinien być przedstawiony schemat połączeń silnika w różnym kierunku wirowania.

Może się zdarzyć, że takiej informacji nie znajdziemy. Co należy więc zrobić? Najlepiej odpiąć wszystko i ustalić końce poszczególnych uzwojeń oraz pomierzyć rezystancje. Uzwojenie pomocnicze ma większą liczbę zwojów wykonaną cieńkim drutem dlatego będzie miało większą rezystancję.W naszym silniku ustalono:

Uzwojenia należy połączyć według schematu. Biegunowość kondensatora nie ma znaczenia. Aby zmienić kierunek wirowania silnika należy połączyć Z2 z U2 oraz Z1 przez kondensator C z U1.Poniżej przedstawione są zdjęcia połączeń w puszce zaciskowej silnika dla dwóch kierunków połączeń.


Źródło: www.kwalifikacjewzawodzie.pl